عملیات عمرانی فراساحلی

ساخت و ساز در محدوده دریا بعلت وجود پدیده‌های طبیعی از جمله باد و موج پیچیدگی‌های فراوانی به همراه دارد. با وجود تحقیقات فراوان در زمینه هیدرولیک دریا، تئوری های حاکم بر تحلیل امواج دریا همچنان در برخی مناطق از جمله آبهای کم عمق و ناحیه شکست موج دقت کافی به منظور پیش بینی و برآورد نیرو را ندارند. از همین جهت طراحی، ساخت، اجرا و نصب هرگونه سازه در محدوده دریا نیاز به دانش فنی-تخصصی، تجربه بسیار بالا و به کارگیری تجهیزات به روز در این زمینه را دارد.

شرکت مکین دریا قشم  از بدو تاسیس تا به امروز با توسعه تجهیزات، ناوگان و نیروی انسانی خود به یکی از بزرگترین پیمانکاران ساخت و ساز دریایی در محدوده آبهای ساحلی ایران تبدیل گردیده است. با احداث و راه اندازی کارخانه تولیدی در جزیره قشم و تولید انواع سازه‌های شناور اعم از پانتونهای فولای، آلومینومی و بتنی و متعلقات آنها به بازیگر اصلی حوزه دریایی در این بخش مبدل شده است. خدمات قابل ارائه این شرکت شامل عملیات ساخت و ساز دریایی و ساحلی، خدمات بازبینی و تعمیرات سطحی و زیر آبی و طیف وسیعی از ساخت و تولید سازه‌های دریایی میباشد. با در اختیار داشتن ناوگان مجهزی از تجهیزات دریایی این شرکت توانایی انجام عملیات در تمامی پهنه‌های آبی از خورهای کوچک تا دریاهای باز را دارد.

شمع کوبی :

یکی از روشهای متداول ساخت اسکله اعم از عرشه ثابت و شناور در محدوده دریا، شمع کوبی میباشد. شمع سازه‌ای فولای یا بتنی با مقطع معمولاً دایره، مربع و یا H شکل میباشد که با استفاده از انواع مختلف شمع کوب شامل چکش‌های ویبره، هیدرولیک و دیزل در بستر دریا کوبیده میگردند و به این ترتیب زیرساخت مورد نیاز به جهت اجرای عرشه و نصب سایر تجهیزات فراهم میگردد.

لایروبی :

تجمع رسوبات در محدوده بندر، کاهش عمق آب و افزایش خطر به گل نشستن شناورهای بهره‌بردار از اسکله از جمله مخاطرات طبیعی در دریا میباشد به همین منظور اجرای عملیات لایروبی طبق برنامه‌های زمانی مشخص اهمیت بسیار بالایی به منظور حفظ کاربری بندر دارد. لایروبی به معنی برداشت رسوبات از بستر دریا و انتقال به منطقه غیرقابل بازگشت میباشد برای این منظور از شناورهای مختص به این کار که معمولاً به صورت بیل و بارج، جرثقیل گراب‌دار و بارج، کاتر ساکشن و هاپر استفاده میگردد.

بازدید و اجرای تعمیرات زیر آبی :

بروز برخی مشکلات برای سازه‌های ثابت اجرا شده در دریا مانند سکوهای نفت، پایه‌های اسکله، خط لوله، کابل‌های مدفون در بستر دریا و همچنین شناورهای عملیاتی امری اجتناب ناپذیر میباشد. بازرسی‌های تخصصی در زیر آب به وسیله عملیات غواصی و انجام تعمیرات زیرآبی جزء خدمات پرکاربرد دریایی هستند که نیاز به تخصص و تجهیزات خاص در این زمینه دارد.

حمل و نقل و نصب دریایی:

ناوگان دریایی شرکت مکین دریا به جهت اجرای انواع پروژه‌های ساخت و ساز دریایی تجهیز گردیده است. جرثقیل-بارج، یدک‌کش و انواع جرثقیل تلسکوپی و بوم خشک، چکش‌های شمع‌کوبی و شناورهای عملیاتی همگی به منظور پوشش و ارائه تمامی خدمات مورد نیاز در حوزه ساخت و ساز دریایی تجهیزات گردیده‌اند.

احداث مارینا:

ایجاد تسهیلات در زمینه تفریحات دریایی اعم از ساخت اسکله برای پهلوگیری شناورهای تفریحی و ساخت ساختمانهای مرتبط در فضای پس کرانه از تخصص‌های این مجموعه میباشد که پس از بررسی و ارائه طرح توجیهی با در اختیار داشتن تمامی ملزومات مورد نیاز نسبت به ساخت و پیاده‌سازی طرح اقدام مینماید.